2012. március 28., szerda

Bekékítjük az eget

Nemrégiben egy mosolyogtató bejegyzést találtam egy ismerősöm nem túl jól sikerült képéhez, az egyik népszerű közösségi oldalon. A fotó kora este készült a Halászbástyáról, gyenge fényviszonyok között, hosszú záridővel, kézből tartva, ami miatt bemozdult lett a kép. A lényeg viszont, hogy az ég kékje intenzív mélykékbe hajlott, amit a kommentelők szuperlatívuszokban állapítottak meg. Láthatólag nem ismerték a mikéntjét, pedig semmi más nem történt, mint a kép az úgynevezett kék órában készült.
Ha egy fotóstól megkérdeznék, hogy naponta csak két alkalommal, de mikor szeretne fotózni, a válasz valami hasonló lenne:
„Ha természet képről van szó bizonyosan a pirkadat órájában szeretnék képet készíteni, de ha épület, városfotózásról van szó, akkor a kék órában!”.
Kék órának nevezzük azt a – télen rövidebb, nyáron hosszabb – időszakot, amikor a nap már eltűnt a horizont mögött, de a sugarai még megvilágítják a felettünk lévő égboltot. Ekkor azt a közérthető jelenséget tapasztaljuk, hogy kelet felé nézve az égbolt kezd egyre sötétebbé válni, nyugat felé pedig ugyanaz még szinte világoskék. Ez a sötét sáv aztán fokozatosan húzódik nyugat felé, mígnem 30-60 percen belül teljes sötétség nem lesz.
Az égbolt homogén nappali kékje és esti sötétsége tehát a kék órában gyönyörűen változik átmenetessé. Ez a kék óra.
Általában a város fényei, az épületek megvilágítása a kék óra első negyedórájában kezd kigyúlni. Ezt a pillanatot kell megvárni. Innentől kezdve 10-20 percen keresztül csodálatos város és épület fotókat lehet készíteni.
Érdemes a kivilágítás megkezdése után pár percet várni, amikorra a fények bemelegszenek és elérik a megfelelő színhőmérsékletüket. Ezután gyakorlatilag a kivilágított épületek csodálatos fényárban fognak úszni, ugyanakkor az égbolt nem fog kiégni (mint nappali megvilágítás esetén), hanem felhőtlen ég esetén, szinte blue box szerű kékséget fogunk tapasztalni a fotónkon. Ezt a kéket szabad szemmel nem is lehet látni, csak a fényképeken fog visszaköszönni. Ahogy haladunk előre az időben egyre sötétebbé, mélyebb kékké kezd válni az ég a képeinken. A kék óra kezdetén – megfelelően hosszú záridő beállításával - gyakorlatilag nappali megvilágítást tudunk kiexponálni, de már fényben úszó épületekkel, később pedig csodálatos kék háttereket, esetleg kétátmenetes képeket. A lényeg, hogy megdöbbentően más lesz a kép, mint amit a valóságban látunk. Ez bizony a kevésbé tájékozott szemlélőből a bevezetőben említett csodálatot fogja kiváltani. Kezdő fotósoknak szerintem a kék óra a leggyorsabban és legnagyobb sikereket hozó technika, ami igazából nem is annyira technika, mint természeti adottság.

Most képeken nézzük meg miről is beszélek!



(A nagyításért kattints a képekre)

Hogyan lehet ilyen képeket készíteni?
- Ezeket a típusú képeket, tehát kék órában kell készíteni.
- Megfelelően hosszú záridőt kell választani. Ez elmehet egészen 5 mp-ig, de adott esetben hosszabbat is választhatunk. A rekeszünket is célszerű szűkre hagyni, egyrészt a nagy mélységélesség miatt, másrészt a fények miatt (lásd később). Ebben az esetben tipikusan a teljesen manuális üzemmódot kell választani: 9-11 rekesszel és 4-6 mp záridővel, amivel a legtöbb kivilágított épület gyönyörűen kiexponálható a kék órában.
A rekesz a lámpák miatt is fontos. Tág rekeszen ugyanis körkörösen elmosódnak a fényforrások, előjönnek az objektívek színhibái. A lerekeszelt objektív "pacák" helyett szabályos sokszögben csíkokat húz a lámpák köré, a blendelamellák számának függvényében (általában 5-10 csík). Ez szerintem jól is néz ki!. Amire viszont vigyázzunk, ne rekeszeljük túl!
A következő képen jól látszik mire gondolok, amikor a lámpák szép csíkot húznak...
 (A nagyításért kattints a képekre)
 
- Csak állványról fotózzunk. Kék órában, kézből a több mp-s záridők miatt képtelenség kézből megtartani a gépet, ezért a bemozdulás veszélye miatt, kötelező tartozék kell legyen a három lábú állvány.
- Exponáláskor használjunk önkioldót. Nekem az 5D-ben 2 és 10 mp-s önkioldóm van, amiből a rövidebbet szoktam választani, hogy ne kelljen annyit várni.

Ezekkel a technikai beállításokkal szerintem bátran próbálkozhatunk és csodálatos eredményt fogunk kapni. Én már 4 éve fotózom a kék órában épületeket, de nem tudok vele betelni.

További kedvcsinálónak kattints ide.

A kék óra meghatározásához én az alábbi linket szoktam használni: kattints ide!

A kék óra bemutatása után következik a csodák világa, a legszebb fotók idejének bemutatása. Ez a napfelkelte időszaka, a hajnali súrlófények világa. Folyt. köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése