Nemrégiben egy mosolyogtató
bejegyzést találtam egy ismerősöm nem túl jól sikerült képéhez, az egyik
népszerű közösségi oldalon. A fotó kora este készült a Halászbástyáról, gyenge
fényviszonyok között, hosszú záridővel, kézből tartva, ami miatt bemozdult lett
a kép. A lényeg viszont, hogy az ég kékje intenzív mélykékbe hajlott, amit a kommentelők
szuperlatívuszokban állapítottak meg. Láthatólag nem ismerték a mikéntjét,
pedig semmi más nem történt, mint a kép az úgynevezett kék órában készült.
Ha egy fotóstól megkérdeznék,
hogy naponta csak két alkalommal, de mikor szeretne fotózni, a válasz valami
hasonló lenne:
„Ha természet képről van szó
bizonyosan a pirkadat órájában szeretnék képet készíteni, de ha épület,
városfotózásról van szó, akkor a kék órában!”.
Kék órának nevezzük azt a – télen rövidebb,
nyáron hosszabb – időszakot, amikor a nap már eltűnt a horizont mögött, de a
sugarai még megvilágítják a felettünk lévő égboltot. Ekkor azt a közérthető
jelenséget tapasztaljuk, hogy kelet felé nézve az égbolt kezd egyre sötétebbé
válni, nyugat felé pedig ugyanaz még szinte világoskék. Ez a sötét sáv aztán
fokozatosan húzódik nyugat felé, mígnem 30-60 percen belül teljes sötétség nem
lesz.
Az égbolt homogén nappali kékje és
esti sötétsége tehát a kék órában gyönyörűen változik átmenetessé. Ez a kék óra.
Általában a város fényei, az
épületek megvilágítása a kék óra első negyedórájában kezd kigyúlni. Ezt a
pillanatot kell megvárni. Innentől kezdve 10-20 percen keresztül csodálatos
város és épület fotókat lehet készíteni.
Érdemes a kivilágítás megkezdése
után pár percet várni, amikorra a fények bemelegszenek és elérik a megfelelő
színhőmérsékletüket. Ezután gyakorlatilag a kivilágított épületek csodálatos
fényárban fognak úszni, ugyanakkor az égbolt nem fog kiégni (mint nappali
megvilágítás esetén), hanem felhőtlen ég esetén, szinte blue box szerű kékséget
fogunk tapasztalni a fotónkon. Ezt a kéket szabad szemmel nem is lehet látni,
csak a fényképeken fog visszaköszönni. Ahogy haladunk előre az időben egyre
sötétebbé, mélyebb kékké kezd válni az ég a képeinken. A kék óra kezdetén –
megfelelően hosszú záridő beállításával - gyakorlatilag nappali megvilágítást
tudunk kiexponálni, de már fényben úszó épületekkel, később pedig csodálatos
kék háttereket, esetleg kétátmenetes képeket. A lényeg, hogy megdöbbentően más
lesz a kép, mint amit a valóságban látunk. Ez bizony a kevésbé tájékozott
szemlélőből a bevezetőben említett csodálatot fogja kiváltani. Kezdő fotósoknak
szerintem a kék óra a leggyorsabban és legnagyobb sikereket hozó technika, ami
igazából nem is annyira technika, mint természeti adottság.
Most képeken nézzük meg miről is
beszélek!
(A nagyításért kattints a képekre)
Hogyan lehet ilyen képeket
készíteni?
- Ezeket a típusú képeket, tehát kék órában kell készíteni.
- Megfelelően hosszú záridőt kell
választani. Ez elmehet egészen 5 mp-ig, de adott esetben hosszabbat is
választhatunk. A rekeszünket is célszerű szűkre hagyni, egyrészt a nagy
mélységélesség miatt, másrészt a fények miatt (lásd később). Ebben az esetben
tipikusan a teljesen manuális üzemmódot kell választani: 9-11 rekesszel és 4-6
mp záridővel, amivel a legtöbb kivilágított épület gyönyörűen kiexponálható a kék órában.
A rekesz a lámpák miatt is
fontos. Tág rekeszen ugyanis körkörösen elmosódnak a fényforrások, előjönnek az
objektívek színhibái. A lerekeszelt objektív "pacák" helyett
szabályos sokszögben csíkokat húz a lámpák köré, a blendelamellák számának
függvényében (általában 5-10 csík). Ez szerintem jól is néz ki!. Amire viszont
vigyázzunk, ne rekeszeljük túl!
A következő képen jól látszik mire gondolok, amikor a lámpák szép csíkot húznak...
(A nagyításért kattints a képekre)
- Csak állványról fotózzunk. Kék órában, kézből a több mp-s záridők miatt képtelenség kézből megtartani a
gépet, ezért a bemozdulás veszélye miatt, kötelező tartozék kell legyen a három
lábú állvány.
- Exponáláskor használjunk
önkioldót. Nekem az 5D-ben 2 és 10 mp-s önkioldóm van, amiből a rövidebbet
szoktam választani, hogy ne kelljen annyit várni.
Ezekkel a technikai
beállításokkal szerintem bátran próbálkozhatunk és csodálatos eredményt fogunk
kapni. Én már 4 éve fotózom a kék órában épületeket, de nem tudok vele betelni.
További kedvcsinálónak kattints ide.
A kék óra meghatározásához én az alábbi linket szoktam használni: kattints ide!
A kék óra bemutatása után következik a csodák világa, a legszebb fotók idejének bemutatása. Ez a napfelkelte időszaka, a hajnali súrlófények világa. Folyt. köv.
További kedvcsinálónak kattints ide.
A kék óra meghatározásához én az alábbi linket szoktam használni: kattints ide!
A kék óra bemutatása után következik a csodák világa, a legszebb fotók idejének bemutatása. Ez a napfelkelte időszaka, a hajnali súrlófények világa. Folyt. köv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése