Az alábbi cikk Michael Freeman tollából származik.
A köd és párafotózásról ír. Érdemes elolvasni.
A kiszámíthatatlanság jó dolog a fotózásban. Bár mindannyian szeretünk
előre tervezni a fényekkel, a beállításokkal, mégis ha visszanézzük a
fotóinkat, rájövünk arra, hogy a legjobb alkotásainkban mindig van
tervezetlenség. Ködös időben ez még inkább megállja a helyét. A köd
misztikus módon átalakítja a táj látványát.
Őszi talajközeli köd Pennsylvaniában. A háttérfény kellemes, meleg színt ad a ködös tájnak.
Mire lesz szükséged?
• Széles látószögű lencse
• Ha nagyon sűrű a köd vagy napfelkelte előtt akarsz fényképezni, akkor mindenképpen javasolt egy állvány. Ellenkező esetben, kézben fogva nagyra kell állítani az ISO-t, és zajos lesz a kép.
• Ha nagyon sűrű a köd vagy napfelkelte előtt akarsz fényképezni, akkor mindenképpen javasolt egy állvány. Ellenkező esetben, kézben fogva nagyra kell állítani az ISO-t, és zajos lesz a kép.
Hogyan kezdj neki?
Pusztán az a tény, hogy ködös az idő, nem fogja neked garantálni,
hogy ütős képeket készíts. Mindenképpen érdemes tudatosan készülni és
egyúttal megérteni, hogy hogyan lehet képi nyelvre fordítani ezt a
természeti jelenséget.
Mindenki tudja, hogy ködben a tárgyak alakja a távolságuktól és a köd
sűrűségétől függően változik. Azok a tárgyak, amelyek távolabb vannak,
kevésbé lesznek részletgazdagak. A köd tulajdonságai ugyanakkor távlatot
nyitnak a fotózásban. Gondoljunk csak a diffúz fényekre, a kis
dinamikatartományra, a pasztell színekre és a sziluettekre. A köd a
legjobb diffúz filter, míg a színek tekintetében deszaturál. Ha
naplementekor fényképezünk közepes sűrűségű ködben, akkor igen hatásos
sziluettfotókat kapunk.
Pasztellszínek ködben. Ez a fénykép alacsony kontraszttal és egy enyhe aláexponálással készült.
Nappal, sűrű ködben egyáltalán nem kapunk irányított fényt. Ha helyesen
választjuk meg a témánkhoz való távolságot, akkor a színek és a tónusok
egészen finomakká válnak. Csakúgy, mint az alább látható képen.
A reggeli köd finommá teszi a vonalakat, a tónust és a színeket. (180mm optika)
Fénnyel szemben fotózva – a köd sűrűségétől függően – nagyon szép
sziluettes képeket kaphatunk. Minél közelebb megyünk a tárgyunkhoz vagy a
témánkhoz, annál sziluettesebb képet kapunk. Az alábbi képet széles
optikával (20mm) fotózták egészen közelről és alsó perspektívából, hogy
még nagyobb kontrasztot és ezáltal még jobban definiált körvonalat
kapjon a tárgy.
Egyszóval a ködös időben való fotózás szélesre tárja a fotós lehetőségeit. Érdemes tehát a következőkre odafigyelni.
- Diffúz fények és finom kontúrok.
- Távolságérzet. A tárgyak egyenletesen kezdenek eltűnni a távolban.
- Erős kontúrok és kontrasztok.
- Fáról vagy magaslesről széles optikával készített képek érdekes perspektívát adhatnak.
Technikai felkészülés
Figyeljünk oda a lencsénken való páraképződésre. Ezért mindig vigyünk
magunkkal lencsetisztító kendőt. A ködös idő akár kettővel is
módosíthat az f-számon az alacsony dinamikatartomány miatt. Emiatt
nyugodtan eljátszhatunk bizonyos kontrasztbeállításokkal. A lényeg, hogy
mindenképpen RAW-ban fotózzunk, hogy az utómunkánál a legtöbb
lehetőséget adjuk meg magunknak, ha a fotózás pillanatában még nem
tudjuk, mit akarunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése