2012. február 16., csütörtök

Köd és pára

Az alábbi cikk Michael Freeman tollából származik. 
A köd és párafotózásról ír. Érdemes elolvasni.

A kiszámíthatatlanság jó dolog a fotózásban. Bár mindannyian szeretünk előre tervezni a fényekkel, a beállításokkal, mégis ha visszanézzük a fotóinkat, rájövünk arra, hogy a legjobb alkotásainkban mindig van tervezetlenség. Ködös időben ez még inkább megállja a helyét. A köd misztikus módon átalakítja a táj látványát.

Őszi talajközeli köd Pennsylvaniában. A háttérfény kellemes, meleg színt ad a ködös tájnak.

Mire lesz szükséged?
• Széles látószögű lencse
• Ha nagyon sűrű a köd vagy napfelkelte előtt akarsz fényképezni, akkor mindenképpen javasolt egy állvány. Ellenkező esetben, kézben fogva nagyra kell állítani az ISO-t, és zajos lesz a kép.

Hogyan kezdj neki?
Pusztán az a tény, hogy ködös az idő, nem fogja neked garantálni, hogy ütős képeket készíts. Mindenképpen érdemes tudatosan készülni és egyúttal megérteni, hogy hogyan lehet képi nyelvre fordítani ezt a természeti jelenséget.
Mindenki tudja, hogy ködben a tárgyak alakja a távolságuktól és a köd sűrűségétől függően változik. Azok a tárgyak, amelyek távolabb vannak, kevésbé lesznek részletgazdagak. A köd tulajdonságai ugyanakkor távlatot nyitnak a fotózásban. Gondoljunk csak a diffúz fényekre, a kis dinamikatartományra, a pasztell színekre és a sziluettekre. A köd a legjobb diffúz filter, míg a színek tekintetében deszaturál. Ha naplementekor fényképezünk közepes sűrűségű ködben, akkor igen hatásos sziluettfotókat kapunk.

Pasztellszínek ködben. Ez a fénykép alacsony kontraszttal és egy enyhe aláexponálással készült.

Nappal, sűrű ködben egyáltalán nem kapunk irányított fényt. Ha helyesen választjuk meg a témánkhoz való távolságot, akkor a színek és a tónusok egészen finomakká válnak. Csakúgy, mint az alább látható képen.

A reggeli köd finommá teszi a vonalakat, a tónust és a színeket. (180mm optika)

Fénnyel szemben fotózva – a köd sűrűségétől függően – nagyon szép sziluettes képeket kaphatunk. Minél közelebb megyünk a tárgyunkhoz vagy a témánkhoz, annál sziluettesebb képet kapunk. Az alábbi képet széles optikával (20mm) fotózták egészen közelről és alsó perspektívából, hogy még nagyobb kontrasztot és ezáltal még jobban definiált körvonalat kapjon a tárgy.


Egyszóval a ködös időben való fotózás szélesre tárja a fotós lehetőségeit. Érdemes tehát a következőkre odafigyelni.
  • Diffúz fények és finom kontúrok.
  • Távolságérzet. A tárgyak egyenletesen kezdenek eltűnni a távolban.
  • Erős kontúrok és kontrasztok.
  • Fáról vagy magaslesről széles optikával készített képek érdekes perspektívát adhatnak.
Technikai felkészülés
Figyeljünk oda a lencsénken való páraképződésre. Ezért mindig vigyünk magunkkal lencsetisztító kendőt. A ködös idő akár kettővel is módosíthat az f-számon az alacsony dinamikatartomány miatt. Emiatt nyugodtan eljátszhatunk bizonyos kontrasztbeállításokkal. A lényeg, hogy mindenképpen RAW-ban fotózzunk, hogy az utómunkánál a legtöbb lehetőséget adjuk meg magunknak, ha a fotózás pillanatában még nem tudjuk, mit akarunk.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése