2012. február 12., vasárnap

Nagylátószögben nézem a világot

Egy fotós számára a gépváz kiválasztása egy egyszerű dolog, ahhoz képest, amikor ugyanezt a döntést a megfelelő objektív(ek) kiválasztásánál kell meghoznia. Az objektívekről külön szeretnél írni, mert akkora terjedelmű téma, hogy ehhez időről időre vissza kell térni.
Én kezdő objektívnek egy nagylátószögűt választottam a legjobbik fajtából: Canon EF 24-105mm f/4 USM L IS. 


A zoom objektív legfontosabb tulajdonsága a tól/ig fókusztávolság, ami esetemben: 24 és 105 mm között állítható. A 24 mm egy megfelelően nagy látószögnek számít, ugyanakkor a 105 mm már kistelébe hajlik. Ez azt jelenti, hogy ezzel a fókusztávval gyakorlatilag minden - különleges képességet nem igénylő - helyzetben jól helyt tudunk állni és maradandót tudunk alkotni.
Az EF jelölés az 'Electro-Focus' azaz motoros, automatikus fókuszbeállítást jelenti a Canon optikákon. A motoros fókuszbeállításért az USM a felelős, ami az 'UltraSonic Motor', ultrahangos motort jelenti. A gyűrűs USM ultrahang-rezgésekkel mozgatja az érzékeny, csaknem zajtalan, gyors autofókuszt. A jó rögzítőnyomaték precízen, túllövés nélkül megállítja a fókuszáló lencsecsoportot. A fókuszálás kézi üzemmódban állandóan felülírható anélkül, hogy ki kellene kapcsolni az autofókuszt.
Az 'L' a Canon luxus (luxury) kategória jelölése, amit minden ilyen optika esetében egy vékony piros körgyűrű mutat az objektíven. Ezt messziről meg lehet ismerni. Ha tehát ilyet látsz, biztos lehetsz benne, hogy profi objektívvel van dolgod. Kivéve ha ez házi tuning eredményeképpen állt elő...lásd az alábbi képen :-)
(na majd ha megtalálom, feltöltöm...)
Nagyon fontos jellemzője az optikának, az 'IS' azaz képstabilizátor (image stabilizator). A kézből való fotózáshoz tele állás felé, elengedhetetlen ez az opció, amit természetesen ki és be lehet kapcsolni. Tele állásban és hosszabb záridők használata mellett a képstabilizátor segítségével biztosíthatjuk, hogy éles, rezgéstől mentes képet tudjunk komponálni. 
Az f/4-es jelölés az objektív fényerejét mutatja, ami esetünkben 4-es rekesznyílást jelent. Ennek a pontos jelentését a későbbiekben jobban meg fogjuk tudni érteni, egyelőre legyen elég annyi, hogy ennél az optikánál ez azt jelenti, hogy mind nagylátószög (24 mm), mind tele (105 mm) állásban 4-es rekesznyílástól indulhatunk el felfelé. Ez a tulajdonság az optika úgynevezett fényerejét mutatja. Minél nagyobb a fényereje az objektívnek, annál nagyobb rekesznyílást tudunk eszközölni rajta (pl. 2.8) és ennek következtében kevés fény mellett is jobban tudunk vele fotózni. Ez talán így nem hangzik olyan bonyolultan, de kivitelezésben és az optika árában óriási különbségeket jelent. A méltán népszerű és híres Canon 70-200-as telénél a 4-es és 2.8-as fényerejű (egyébként minden más paraméterében pontosan megegyező) optika ára között 2.000.000 (azaz kétszázezer) forint különbség van. Ezt mindenki maga döntse el, hogy megéri-e neki vagy sem. "Hála a Canon" marketingeseinek, az én szerencsémre a 24-105 optikánál ilyen dilemma elé nem állítottak :-)

Bármilyen optikának, de egy ilyen drága jószágnak különösen, kötelező tartozéka kell legyen az UV szűrő, ami ebben a kontextusban kifejezetten csak az optika védelmére szolgál. Ezen kívül egy HOYA cirkuláris polárszűrőt vettem hozzá. A szűrők esetében még speciális fotós célokra (pl. vízesés fotózás) egy ND8-as szürkeszűrő ajánlott. Ez az a hármas, amivel szerintem gond nélkül indulhatsz bárhová és nem fogod hiányát érezni semminek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése